Situació problemàtica real
1. Justificar l’elecció del tema i recerca d’informació.
A l’escola 9 de Quart es treballa a través d’una metodologia lenta. Des de l’escola es pretén ensenyar als alumnes a ser crítics, a interpretar la informació tot seguint el seu procés natural d’aprenentatge. Hem triat aquest tema perquè sabem que preocupa a l’entorn (famílies, alumnes, mestres...) el pas d’aquesta metodologia a la utilitzada a l’institut de Quart. Els alumnes de 6é de Primària sempre es preocupen pel pas a l’institut, així que la problemàtica es troba dins del seu context i entorn proper, i també és un problema que els motiva a buscar una solució. Creiem que és una temàtica que els interessarà, i per tant produirà un aprenentatge més significatiu. Al ser metodologies i gestions d’aula molt diferents, els alumnes poden tenir dificultats per adaptar-se i seguir el ritme de les classes. Així doncs, hi ha una problemàtica recurrent entorn la pregunta: Com facilitar l’adaptació dels alumnes en el seu pas per l’institut? S’ha de canviar la metodologia d’algun dels centres? O bé, hi ha la possibilitat de crear un Institut-Escola?
Dades:
Pel que fa la recollida de dades, l’any passat es va fer una conferència per parlar sobre aquest neguit. En ella es veia reflectida la preocupació existent del centre envers el futur dels seus alumnes, ja que no sabien com estructurar el curs per poder satisfer les seves necessitats i alhora adaptar-se a la metodologia que hauran d’assimilar. A més a més, l’escola, incidint ja en aquest aspecte, el 2015 va proposar a Ensenyament que els permetessin fer una Secundària dins el mateix centre, per poder seguir amb la mateixa metodologia. Actualment, els alumnes de 6é passen per un curs on se’ls intenta integrar la metodologia lenta amb la tradicional de l’Institut evitar un canvi tant brusc.
Per altra banda, també vam recopilar un seguit d’opinions a través d’uns afectats directes. Aquests corresponien tant a alumnes actuals del centre com ex-alumnes d’aquest mateix. D’aquesta manera, vam poder veure el contrast entre l’expectativa i la realitat.
ACN Quart. (2015-12-27). L'escola 9d4t de Quart es mobilitza per reclamar a Ensenyament cursar la secundària al mateix centre. Formen els alumnes seguint mètode "d'escola lenta" i els pares creuen que anar a un institut tradicional serà un "trencament" per als nens. Recuperat de: https://www.ara.cat/comarquesgironines/Lescola-Quart-mobilitza-Ensenyament-secundaria_0_1493250846.html
Pàgina web de l’Escola 9 de Quart (2017-06-15). Conversa sobre educació lenta amb Joan Domènech. Recuperat de: https://agora.xtec.cat/escola9d4t/general/conversa-sobre-educacio-lenta-amb-joan-domenech/
2. Explicar les diferents postures adoptades sobre aquest tema.
Després d’analitzar les dades i posar-nos en la situació dels diferents afectats, hem especificat les següents postures:
- Alumnes de 6è: són els que viuen la situació amb més intensitat, ja que els afecta directament. Per ells, la metodologia que utilitzen a l’escola és la millor, ja que veuen que els motiva, respecta les seves necessitats, s’ho passen bé estudiant i tenen la sensació que aprenen més. Per altra banda, la diferència abismal entre metodologies provoca que molts estudiants no vulguin anar a l’institut.
- Alumnes de 1r ESO: aporten les seves vivències, un punt de vista realista de les conseqüències del canvi. Per ells, aquest canvi ha suposat un retard en el procés d’adaptació en comparació dels seus companys que venien de l’altra escola de Quart. Exposen que els costa molt seguir l’horari pautat i la tipologia d’exercicis, com ara els exàmens. També mencionen que malgrat l’any de traspàs que l’escola ofereix, no és suficient preparació.
- Docent de Cicle Superior: determinen que el problema no resideix en la metodologia del centre, ja que funciona al llarg de tota l’estada escolar, els resultats són molt positius. Esmenten que els nens no volen anar al pati ja que la metodologia que ofereix l’aula els diverteix igual o més que l’estona d’esbarjo. Finalment, la seva postura entorn al problema, és que podrien demanar a coordinació que el procés d’adaptació s’iniciés al curs de 5é.
- Famílies: anuncien la gran preocupació que els provoca el procés d’adaptació i com afectarà als seus fills, tant a nivell psicològic com acadèmic. Per una banda, estan molt contents amb la metodologia del centre 9 de Quart, ja que la troben molt efectiva. Per l’altra banda, però, existeix la realitat que a l’institut s’avalua quantitativament a través de notes. Per tant, si els alumnes no estan acostumats, poden disminuir els seus resultats. En general, creuen que anar a l’ESO serà un trencament pels estudiants i s’ha de buscar una manera més efectiva de preparar-los.
- Docent de l’ESO: veuen que els alumnes els costa seguir l’horari i tarden més a adaptar-se a la metodologia utilitzada. Tot i aquesta intenció, reconeixen que no és viable canviar la metodologia de tot el centre i convertir-se en escola lenta. A més a més, de cares a un futur estudiantil més elevat (universitat, cursos formatius, cicles, etc.), és necessari tenir assimilada aquest format de treball.
3. Preparar una dramatització, roleplaying o joc de rol (tot és el mateix) sobre el tema i enregistrar-lo.
Per portar aquesta problemàtica a l’aula, treballaríem el debat. En aquest, crearíem un debat de veritat a l’aula, on participessin representants dels diferents grups afectats (famílies, ex-alumnes, mestres, alumnes, etc.) Per assegurar una participació amb fonaments, prèviament hauríem fet recerca d’aquesta problemàtica i hauríem extret els principals arguments a defensar el dia del diàleg. Repartiríem els arguments entre grups de treball de manera equitativa, per tal de que tothom tingués l’oportunitat d’intervenir.
Per veure el vídeo amb el nostre debat, feu clic aquí: https://youtu.be/PAT4uyx2aAk
Per veure el vídeo amb el nostre debat, feu clic aquí: https://youtu.be/PAT4uyx2aAk
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
ResponderEliminar