Segona proposta d'activitat : Adoptem una visió nova del poble!
Aquesta activitat presenta una connexió entre l’aprenentatge i servei, amb la finalitat que els alumnes coneguin el poble i la gent gran profunditzi els seus coneixements informàtics.
Partim del fet que la Llar de Jubilats de Quart, dins el Local Social, ja ofereix un curs d’informàtica als més grans del poble. Aprofitant el context, l’escola s’ha posat en contacte amb el Local Social per oferir la possibilitat de treballar l’aprenentatge servei entre persones de la tercera edats i alumnes del centre 9 de Quart. Aquest projecte s’anomena “Connectem el poble”.
L’objectiu principal del projecte és donar a conèixer la tecnologia a les persones de la tercera edat i alhora que els alumnes aprenguin aquelles històries característiques del poble.
L’activitat està enfocada per als alumnes de Cicle Superior, concretament els de 6é de Primària, igual que l’activitat anterior.
Desenvolupament de l’activitat:
L’activitat té la durada d’un matí, de 9h a 12:30h. Els participants del Local Social venen fins a l’escola, i ens distribuïm per grups per tal de començar l’aventura. La mestra ha explicat prèviament als alumnes en què consisteix la proposta i els ha recordat les normes cíviques.
Cada grup disposarà d’una càmera (proporcionada per l’escola) per tal de fotografiar els patrimonis culturals del poble. Aquest estarà dividit en dues zones que es mostren en el mapa que s’exposa a continuació.
Els alumnes estan dividits respectant els mitjos grups de l’escola, per tenir una varietat més àmplia de les anècdotes del poble. Tenen dues hores, de 9h a 11h, per dur a terme la primera part d’aquesta activitat, i un cop hagin acabat ens trobem al pati de l’escola per esmorzar tots junts.
Mapa amb la distribució dels grups.
A la següent sessió, la gent gran torna a l’escola i ens distribuïm a l’aula d’informàtica amb els grups de la primera activitat. Aquí, els més petits els ajudaran a fer una presentació en Power Point, fent un recull de les fotografies més significatives. Cal destacar que els alumnes ja saben utilitzar aquesta eina, ja que l’han treballat a l’aula anteriorment.
Acte seguit, cada mig grup es dirigeix a una aula diferent per presentar el treball que han realitzat.
Finalment, després d’escoltar totes les presentacions es duu a terme una co-avaluació recíproca durant la última mitja hora. El docent reparteix la rúbrica per tal de valorar l’activitat i la feina feta entre tots, de manera que els alumnes vegin què han aprés i què han ensenyat.
A l’hora d’avaluar es té en compte tant l’exposició oral feta pels alumnes com la qualitat de les diapositives. Es valorarà més positivament els alumnes que no llegeixin del paper, expliquin les anècdotes que han après, i que hagin col·laborat a crear unes presentacions més dinàmiques.
Rúbrica a utilitzar per avaluar la feina feta
Hola! Som la Sílvia Regalat, la Núria Saderra i la Meritxell Vidal, creadores del bloc de Banyoles. Després d'observar i analitzar la pràctica 2 del vostre bloc, creiem que té aspectes positius però també us volem proposar alguns consells per tal de millorar la vostra proposta.
ResponderEliminarEn primer lloc, creiem que caldria revisar el format de presentació, per tal de poder llegir la informació correctament. El redactat de l'activitat és poc detallat, i com a conseqüència, és complicat entendre el funcionament i la posada en pràctica de la vostra activitat. Per altra banda, un punt a destacar és que aquesta activitat té en compte l'entorn sociocultural de l'escola. Això facilita que els nens i nenes interactuïn i coneguin el context del qual forment part.
En segon lloc, us volem suggerir que enriquíssiu les vostres activitats per tal que fossin més competencials i treballessin més habilitats geogràfiques, com per exemple l'orientació. Gràcies a aquestes idees, promouríeu l'actitud reflexiva i crítica dels alumnes per tal de possibilitar un aprenentatge més significatiu. Malgrat això, creiem que en l'activitat es treballa diferents tipus d'agrupaments. Aquest fet ajuda als alumnes a treballar la cooperació i el respecte cap a les opinions dels altres.
Finalment, creiem que la vostra activitat no està plantejada en forma de problema. Per aquesta raó, us suggerim que a la primera part de la sessió 1 plantegeu una situació problema, per tal que els alumnes s'ho prenguin com un repte i així fomentar la seva participació i motivació. Tot i això, volem posar èmfasi en el treball dels diferents llenguatges, tant el fotogràfic com el digital o l'oral.
Seguiu treballant, pot sortir una bona activitat!
Mireia Aumatell, Carla Grabulosa i Núria Pons:
ResponderEliminarValorem molt positivament el fet que utilitzeu una activitat basada en l'aprenentatge servei. Creiem que d'aquesta manera no només es promou una cohesió entre diferents parts de la societat, sinó que a més l'aprenentatge esdevé molt més significatiu. També creiem que l'activitat plantejada parteix dels interessos dels alumnes i és molt propera a la seva realitat ja que treballa el poble de l'escola. Així doncs l'activitat plantejada és competencial i productiva ja que permet a l'alumnat escollir les fotografies i el format del Power Point que hauran de presentar, tot i que no potencia l'esperit crític dels alumnes. A més, els alumnes coneixen l'objectiu de l'activitat i saben la finalitat d'allò que estan fent. De totes maneres, l'activitat no parteix d'una situació problemàtica o d'un repte educatiu i a més, els coneixements no es poden transferir a altres situacions reals.
Introduiu de manera natural l'ús de les TIC, i per tant utilitzeu diferent llenguatges al llarg de l'activitat, i creiem que és molt útil no només pels alumnes, sinó també per la gent gran, ja que pot ser una oportunitat per descobrir una nova eina tecnològica. De la mateixa manera, pel que fa a les habilitats geogràfiques, la gent gran pot ajudar molt als alumnes a orientar-se pel poble, ja que segurament coneixen molt més cada racó.
Creiem que l'activitat és coherent al nivell dels alumnes del grup, tot i que els alumnes no treballen a partir de diferents agrupacions, ja que al llarg de tota l'activitat es treballa amb el mateix grup de treball.
Tot i que creiem que l'activitat té molt de potencial i seria molt positiva en aquest grup de primària, el disseny del blog no és massa atractiu pels alumnes i potser tampoc pels docents que vulguin visitar-lo.