PRIMERES PROPOSTES D'ACTIVITATS: Mapes i recorreguts!
En aquesta primera sessió, la mestra demana als alumnes que formin tres grups de quatre. Comencem aquesta unitat didàctica preguntant què és un mapa. Els alumnes han de trobar el significat, cada grup ho buscarà per un medi diferent (diccionari, diferents pàgines web, llibre de text que hi hagi a l'aula). Un cop tothom ho ha trobat, es fa un debat sobre els significats que han trobat per arribar a definir què és un mapa, perquè serveix i com s'utilitza amb les seves pròpies paraules. La mestra anirà apuntat a la pissarra les paraules claus que van dient.
A partir d'aquí, es presenten diferents mapes i parlem sobre els avenços que s'han pogut fer en tenir els mapes dins els mòbils (ja no s'ha d'anar preguntant a la gent, si et perds, automàticament et fa una ruta alternativa, etc.). A continuació comencem a endinsar-nos als mapes digitals. Els ensenyem les tipologies de mapes que ens ofereix el Google maps (satèl·lits, terreny, el de les carreteres...) i ells des del portàtil del grup podran experimentar, veure les diferències, buscar casa seva, etc.
A la pròxima sessió, per tal d'introduir la següent activitat els proposem un repte. Aquest repte consistirà a intentar traçar la ruta més ràpida entre l'escola i el Local Social, passant pel pavelló, l'ajuntament i el Museu de la Terrissa. A cada punt d'aturada hauran de recollir diferents materials per portar-los al Local Social i allà dur a terme una activitat.
En cas que el museu no es pogués obrir per a l'ús de l'escola, hi hauria una mestra a fora.
Per crear el mapa, utilitzarem la pàgina web InstaMaps. Primer de tot, entre tots trobarem en el mapa els punts de control i cada grup els marcarà en el seu mapa. Un cop feta aquesta part, cada grup de manera individual traçarà l'itinerari per on creuen que aniran més de pressa. A l'hora de dibuixar les línies en el mapa els hi surten els metres entre punt i punt. Els alumnes podran anar sumant els metres per fer el recorregut més curt. Finalment, imprimirem el mapa que cada grup hagi creat per tal de poder utilitzar-lo durant l'activitat de la següent sessió.
La següent sessió té una durada més llarga, entre una hora i mitja i dues. Comencem explicant als alumnes que avui posarem en pràctica el recorregut del mapa que van traçar durant l'última sessió. Se'ls recorda que s'han d'aturar obligatòriament a cada punt, per tal de finalitzar la cursa amb èxit. Per començar entreguem als alumnes una brúixola, una lupa i un cronòmetre, aquest últim l'hauran d'utilitzar per calcular el temps que triguen a completar l'itinerari. A l'arribada hi haurà una mestra anotant el temps de cada equip i controlant que hagin passat pels llocs indicats prèviament. A cada establiment, els alumnes hauran de recollir un tros de mapa plastificat com el que tenen però sense cap traç. Un cop acabada la cursa tornem a l'aula i el pròxim dia en comentarem els diferents resultats obtinguts. Com a repte a casa hauran d'ajuntar les diferents parts del mapa.
Per finalitzar la unitat didàctica, comencem la sessió agafant el mapa que han hagut d'ajuntar a casa i ens col·loquem amb el grup cooperatiu. Se'ls reparteix dos retoladors de pissarra blanca, de diferents colors. Amb un marcaran la ruta que van fer i amb l'altre quina creuen quina hauria sigut més ràpida. El grup guanyador ens exposa la seva ruta i ens explica per què van decidir fer aquella, la resta un cop aquest equip hagi acabat, ens expliquen la seva ruta i la que creuen que hagués estat millor. Parlarem de quina ruta vam seguir, quants metres vam recórrer, si la vam trobar eficient, si vam trigar més o menys de què ens pensàvem, si van seguir l'itinerari prèviament acordat...
Mitjançant aquestes activitats treballem els mapes, recorreguts, distàncies, el temps i la consciència espacial. Aquesta unitat didàctica està enfocada a alumnes de cicle superior. Creiem que no és difícil dur-la a terme i que a més a més podria ser un projecte interdisciplinari amb assignatures com matemàtiques, ciències socials i llengua.
Exemple de mapa de Quart que utilitzariem amb els punts marcats.
Està bé. Bona idea lo del treball interdisciplinari. A quins alumnes va dedicat? Els alumnes haurien de treballar també el gràfic/croquis dibuixat per vosaltres (recordeu que no és un mapa)
ResponderEliminarHaureu de posar nom a les activitats
ResponderEliminar